Koffie!

Het afgelopen jaar heeft er een ware koffie revolutie plaatsgevonden bij mij. Vorig jaar dronk ik mijn eerste koffie, nou ja melk met een scheutje koffie, nu heb ik mijn eigen espressomachine thuis staan. Van Senseo koffie voor de bezoeker naar fresh brewed coffee voor mij zelf.

image

Door steeds meer koffie te gaan drinken is ook de liefde voor de koffie gaan groeien. Ieder weekend ben ik in de stad om koffie te drinken. Eerst waren dat alleen latte machiato’s maar dat werden al gauw cappuccino’s en espresso machiato’s. Door het drinken van verschillende koffies leer je ook welke koffie je wel en welke je niet lekker vindt. Een hele lekkere koffie vind ik de koffie van Giraffe Coffee, een echte Rotterdamse koffie brander. Maar de lekkerste koffie die ik ooit gedronken heb was afgelopen zomer in Copenhagen, bij Coffee Collective.

Omdat ik ieder weekend ergens te vinden ben voor een kop koffie doe je ook leuke ontdekkingen. Zo heb ik sinds kort Miss Morrisson ontdekt. Door haar ben ik ook verschillende zetmethodes gaan waarderen. Was het eerst alleen de koffie uit een espressomachine, nu kan ik de koffie uit een Chemex of Syphon ook waarderen. Tijdens een proeverij heeft Miss Morrison verschillende koffies laten proeven uit verschillende zetmethodes.

wpid-img_20141101_162232.jpg

De liefde voor de koffie blijft niet bij het drinken van koffie. Soms ben ik aan het filosoferen hoe leuk het zou zijn om een eigen koffiebar te hebben, maar voorlopig blijft dat nog bij dromen. De koffie gekte is zelfs zo erg dat ik mijn kat een koffie naam heb gegeven: Tsjino, inderdaad van… cappuccino. Mijn ontdekkingstocht in de koffie blijf ik voorlopig doorzetten om zo nog veel meer te leren.

Hoe gek ben jij van koffie?

2 thoughts on “Koffie!

    • Wat leuk! De perfecte espresso zetten lukt zelden omdat het zetten van een espresso van zoveel factoren afhankelijk is. Het zou aan je bonenmaler kunnen liggen, maar ook de hoeveelheid koffie die je in je filterdrager doet of de tijd die je je koffie laat doorlopen. Iedere koffieboon heeft ook weer zijn eigen instellingen, zo blijf je dus altijd bezig. Een mooi en goed boek dat jullie zou kunnen helpen is: thuisbarista.

      Succes met het vinden van de juiste instelling voor jullie koffieboon!

Geef een reactie

